Monday, January 30, 2012

BUTAKAH MATA?



Saya tergerak hati menukilkan cerita ini disebabkan satu peristiwa yang agak lucu tetapi dari satu sudut ia berjaya mengetuk kotak fikiran saya untuk menterjemahkan apa yang saya dapat disebalik peristiwa ini. Peristiwa ini terjadi pada bulan puasa. Kakak saya meminta saya ke rumahnya mengambil lauk pauk yang dimasaknya.
Sambil tergelak-gelak kakak bercerita. Saya makin penasaran apa yang diketawakannya.
Kakak: Adik tau tak ape yang jadi pagi tadi?
Saya   : Apa dia? Lucu sangat ke?
Kakak: Si Azfar bangun dari tidur terus cakap “Mama, mata Azfar dah buta!! Tak boleh buka!!”. Dengan cemas akak dapatkan dia. Rupa-rupanya dia kena sakit mata. Jadi matanya bertahi. Bila tahi mata dah keras susah la nak bukak mata.
Saya : Macam tu ke? (sambil gelak). Azfar ni bicaranya selalu buat orang ketawa.
Azfar masuk ke dapur dengan mengah. Baru lepas bermain dengan adiknya.
Saya: Ucu nak tengok mata Azfar boleh? Dah boleh main ni mesti dah tak buta kan?

Sebelum tidur saya terfikir bagaimana sekiranya apa yang berlaku pada anak buah saya itu benar-benar terjadi? Bagaimana keadaan kita apabila bangun dari tidur seluruh dunia menjadi gelap? Terbit rasa syukur di hati. Allah masih meminjamkan saya pancaindera yang tiada tanding nikmatnya.

Melihatkan insan yang cacat penglihatan meneruskan kelansungan hidup, timbul rasa kagum terhadap mereka. Ketabahan mereka menjalani hidup dan menerima takdir Ilahi mengetuk minda saya. Allah menggelapkan cahaya pandangan mereka kerana Allah sayangkan mereka. Hal ini kerana, mereka jauh dari maksiat pancaindera dan pada masa yang sama Allah menerangi hati-hati mereka dengan cahaya Ilahi. Saya percaya berbekalkan cahaya inilah mereka tegar dan ampuh menelusuri kehidupan yang berliku ini.

Orang selalu menyebut , biar buta mata, jangan buta hati. Ya! Saya amat bersetuju dengan kenyataan ini.

Jom tanya diri kita apakah kita betul-betul menggunakan nikmat Allah sebaik-baiknya.
Kita guna tangan kita untuk apa?
Ke manakah kaki kita melangkah?
Apakah ucapan yang lisan kita selalu ungkapkan?
Adakah kita melihat serta berfikir tentang kebesaranNya?

Gunakan seoptimum mungkin nikmat yang Allah pinjamkan sementara ini. Peliharalah ia kerana ia adalah milik Allah yang mutlak. Nikmat pancaindera inilah yang bakal menjadi hujah kepada kita dan ke atas kita di akhirat kelak. Justeru, marilah kita bersama mencari cahaya yang sebenar-benar cahaya. Cahaya yang bagaimana? Cahaya yang membawa kita kepada redha Ilahi.

Marilah kita memandang sesuatu dengan sesuatu bukan dengan pandangan yang kosong. Peristiwa itu mengajar saya erti syukur yang sebenar. Saya amat berterima kasih kepada anak buah saya kerana secara tidak langsung menyedarkan saya. Azfar terima kasih jadi cikgu Ucu.

ALHAMDULILLAH, TERIMA KASIH YA ALLAH. I LOVE U,ALLAH!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...