Monday, February 6, 2012

HERO TERHEBAT


Alhamdulillah…thank you Allah..I LOVE U ALLAH…

Diri ini diuji dengan satu kemalangan kecil. Tapi impaknya sangat besar dan terkesan di hati saya. Jumaat lepas saya dan sepupu accident di bahu jalan simpang nak masuk ke rumah saya. Motor yang saya naiki tergelincir kerana jalan berpasir dan bahu jalan yang sedikit terhakis. Saya yakin itu hanya sebab musababnya sahaja. Dan saya yakin dan percaya ini aturanNya. Adakah saya menyalahkanNya? Bersangka buruk padaNya?

My answer is totally ‘NO’!! Ini adalah tarbiyah dan cara Allah nak tegur saya. Infiniti terima kasih kepada al-Khaliq kerana menyedarkan saya yg hidup ini sementara dan mati itu tak kenal usia dan keadaan seseorang itu. Mati itu PASTI! Semua akan merasainya…semua dah tertulis Cuma kita tidak tahu bila dia akan menjemput kita. Semua ini di luar pengetahuan kita hamba yang hina.

“Sesungguhnya mati itu pasti. Tidak dilewatkan dan tidak diawalkan walau sesaat pun…”

Kemalangan itu berlaku dalam masa yang singkat. saya berfikir panjang selepas kejadian. Menyingkap kembali kronologi kemalangan, saya memang nak sampai cepat sbb tak nak solat asar lewat + masa terjatuh jalan lengang xde kenderaan + mmg dah nak sampai rumah… Allah memang nak tolong saya! Allah Penyelamat Terhebat! Sangat bersyukur! Allah masih beri saya kesempatan untuk meneruskan hidup...

Ibrah(pengajaran) dari kejadian ni, andai masa tu malaikat maut menjemputku apakah bekalan yang aku bawa ke sana?
Ibadahku belum sempurna, ya Allah!
Hubungan aku denganMu masih tak terjaga, ya Allah!
Amanah mak dan arwah ayah masih tak terlaksana, ya Allah!

Sabda Rasulullah SAW:
“Apabila mati seseorang anak adam (manusia), maka terputuslah segala amalannya melainkan 3 perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakan ibubapanya” [HR: Muslim]

Ketiga-tiga perkara ini masih belum terlaksana sepenuhnya.

Allah…
Apa aku nak bawa untuk menghadapMu?
Aku malu, ya Allah!
Ya Allah…
Aku mahu kembali padaMu dengan qalbun saleem(hati yang sejahtera)…
Pimpinlah daku ke jalan yang Engkau redhai…
Terima kasih, ya Allah!
Engkau masih memberiku nafas dan ruang
Untuk hambaMu ini bertaubat…
Terima kasih, ya Allah!
Engkau menyedarkan aku sebelum terlambat
Ternyata Engkau HERO TERHEBAT!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...