Sunday, October 14, 2012

Wake Me Up When September End!


Assalamualaikum…

September ended! October begins almost 2 weeks! OMG I’m 22 years old now.

October begins with a great motivation! Ohsem! First of all dapat motivation daripada my angel la,my mom…Mak datang KL!! Seronok kami dua beradik kat sini…bukan senang mak nak datang sini..ada aje alasannya bila kami ajak..puas pujuk baru nak datang…

Dapat je tau mak datang terus melonjak keriangan. Tersenyum sendiri bila teringat balik. Like little princess dapat baby dolls pun ada! Kepala diketuk-ketuk sikit. Back to reality. Tarik nafas. Hembus. Boleh kita teruskan?

Seminggu sudah berlalunya Majlis Istiadat Konvokesyen Universiti Malaya. Say what?! Saya Rasa Teruja! Happy! Jealous! Sedih pun ade jugak..Walaupun bukan konvo sendiri, namun semangat dan mood konvo tu meresap ke dalam jiwa. Sayang sekali, saya tak dapat sambut senior2 saya masa konvo. Tak leh nak skip kelas. Importante punya kelas. Sayang nak tinggal. Saya kan nak jadi pelajar Muslim yang terbilang! Mesti mau disiplinkan diri ma…ikut jejak Mejar Nora Ahmad (kakak saya).

Ambil gambar ni dari group FB lajnah: Tahniah kakak2ku!!
Officially bergelar Graduan Ijazah Sarjana Muda Sains Gunaan dengan Pengajian Islam, UM.
Saya hanya berpeluang meraikan konvo seorang kawan berlainan fakulti pada hari terakhir konvo. Pergi pun atas ajakan dan desakan roommate saya. Ah! Malunya. Saya tebalkan muka je. Bila difikir-fikirkan balik, ada hikmahnya rai konvo kawan ni. Mood konvo seakan-akan menayangkan gambaran futuristiknya! Semangat itu rasa tersuntik apabila melihat kegembiraan yang jelas terpancar pada graduan dan kaum kerabat mereka. Kelakar pula bila teringat masa konvo tu. Punya la malu awalnya. Bila tengok anak-anak sedara kawan ni, rasa terubat rindu pada anak2 sedara kat rumah. Seronok melayan budak-budak kecil ni. Hilang stress. Sikit-sikit kekok tu hilang. Plus, tetiba je saya berubah profession daripada jadi peneman kawan kepada fotografer tak bertauliah untuk diorang ni. Ada ke bakat aku ni? Monolog sendiri..

Dari kiri: Sahabat dunia akhirat saya (Sidrah), mak ayah Amri  dan  paling kanan  insan yang diraikan, Amri.

Then I talk to myself “When I gonna be in that shoe?”. Saya dan roommate sama2 tanam matlamat yang kami nak grade sama2. Ayat yang dia selalu sebut “Berangan tak salah dan tak rugi pun”. Yes! Berangan tak salah sekiranya kita ambil inisiatif untuk capai angan2 tu. Starting by ambil motivasi daripada insan yang sedang konvo masa tu. Insan ini lain pulak ceritanya. Dah selamat konvo pun keep on saying “macam tak percaya je dah konvo”. Huh! Dalam kereta pun asyik mention ayat yang sama! Adei!!

Haruslah saya cemburu dengar orang cakap macam tu. Dia dah berjaya meraikan “kebebasan” dari kepompong kampus. Mana taknya, kita masih lagi dalam fasa ‘perjuangan’ dan masih bergelumang dengan timbunan ilmu yang belum diteroka. Sekarang ini bukan masanya nak mengomel, merungut, memberi alasan dan ape2 yang sama waktu dengannya. Sekarang ni, pasakkan matlamat yang jelas mencari keredhaan Allah dalam menuntut ilmu. Lagi-lagi sekarang ni kami berdua berada dalam fasa yang agak kritikal. Bergelumang dengan final year project. No more playing around. Be serious.

Nice picture! :) 
Alhamdulillah insan ini ditawarkan kerja di Pusat Sukan, UM selepas praktikal. Murah rezeki dia ni. Dah dapat kerja kumpul duit boleh la ‘kaf alif win’ pasni dengan pilihan hati. For sure not me la.

Friends..brothers & sisters..Wake me up please!!

Only 8 weeks left for this sem. I’m doing my FYP. I need your full support. Your advice. Seminggu lebih siapkan proposal, nak fahamkan tajuk. Alhamdulillah semakin jelas dengan matlamat FYP ni. Saya perlukan anjakan paradigma dalam mengubah diri daripada insan yang biasa-biasa kepada pelajar Muslim yang terbilang. Tekad di hati nak meneruskan legasi ilmuwan Islam yang mampu mengubah dengan takungan ilmu yang ada pada diri mereka. Walaupun matlamat itu masih jauh, namun first step will end at final line if we give full effort and do it whole-heartedly for the sake of Allah. Please pray for me!

Akhir kata…

“HIDUP ini adalah GERAK dan GERAK adalah MAJU…kita tidak tahu apa yang terjadi esok..JADI kita tidak mempunyai masa yang perlu dibuang”.

-Moga diriku dan sahabat-sahabat akhiratku thabat dan terus istiqamah dalam bermujahadah-

#Esok masuk minggu ke-6 untuk sem ni...Allahumma yassir wa la tu'assir#

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...