Sunday, December 30, 2012

EXAM MODE: WARRIOR vs WORRIER

Assalamualaikum...

Entri terakhir di hari terakhir 2012. Menyorot kembali kehidupan sepanjang 2012, terlalu banyak kenangan manis dilalui dan tidak kurang juga kenangan yang pahit. Semua itu akan dijadikan pengajaran dan panduan untuk melalui hari-hari berikutnya. Life must go on! Hiyarrgh! POsitive! Step forward! Mulakan tahun 2013 dengan EXAM. Subhanallah.

Study week masih berbaki beberapa hari lagi. Alhamdulillah diberi kesempatan study kt rumahku syurgaku. Belajar dengan surrounding yg motivated sebab hari-hari menatap wajah insan sentiasa menyokong dan memberi semangat. Nervous pun ada bila fikir balik. Tapi teringat kata-kata Beto Khusyairi dalam telemovie Aku, Dia dan Tong Sampah:

 "nervous tu perasaan je cik kak oi...perasaan boleh dikawal"


I WANT TO BE EXCELLENT! YES!!

I really2 want it and i'll work for it. INSYALLAH. Hidup harus ada prinsip dan wawasan. Dengan ilmu, seseorang insan mampu membina diri dan peribadi. Peperiksaan semester 5 kali ini perlu ada perubahan dari segi pencapaian peribadi bukan hanya nilai CGPA sahaja perlu dilihat penting. Muhasabah balik level iman kita. Renungkan nilaian Allah terhadap apa sahaja yang kita lakukan. Bukan nilaian manusia yang kita dambakan. Sebelum membina peribadi, bina hubungan dengan ALLAH terlebih dahulu, disusuli 'hablumminannas'.

Mengambil jurusan Sains Gunaan dengan Pengajian Islam (BIOHEALTH SCIENCE) sangat mencabar. Dua tahun berjaya ditempuh. Alhamdulillah. Besar tanggungjawab apabila mengambil kursus ini. Saya perlu mengintegrasikan kedua-dua ilmu ini untuk melengkapkan diri supaya mampu menjadi saintis muslimah yang hebat dalam ilmunya.
Sekarang berada di tahun 3. Insyallah I'm going to face this challenge!

In a battle, be a WARRIOR not a WORRIER person!

Ini prinsip saya. Ya. Benar. Kalau kita inginkan sesuatu, bersungguh-sungguhlah untuk mencapainya dan lakukan sesuatu itu untuk mendapat redhaNYA dan mengikut 'roadmap' yang Allah dan Nabi anjurkan kepada kita. Bertuahnya kita sebagai MUSLIM. Semua sudah diprogramkan dan ada manual. Kita hanya perlu ikut sahaja. Tidak akan sesat seseorang itu jika dia berpegang kepada dua perkara: Al-Quran dan hadith. Dua 'roadmap' yang tidak akan sesat jika kita follow.

Jangan terlalu risaukan hasil usaha. Allah Maha Mengetahui dan Bijak Menilai. Berilah autoriti kepada selayaknya untuk menilai dan mengadili. Allah suka hambaNya berusaha. Orang yang menuntut ilmu ni, Allah akan mudahkan jalannya ke syurga. So, GO and STUDY! Then, Insyallah SUCCESS is yours! :) Berjuanglah di tahap yang optimum dan maksimum. Be a WARRIOR! Let's strive to WIN the battle!

Don't worry too much! Minta dengan Allah tenangkan hati, lapangkan dada, permudahkan apa yang susah difahami. Sesungguhnya DIA Maha Memahami. DIA kan pemegang hati. Online dengan DIA. Follow 'love letters' DIA. Insyallah tenang. Dah penat belajar, take a rest dengan solat. Berbicara denganNya dalam doa kita, OK! :)

Ini warkah terakhirku buat masa ni. I'm going to a 'WAR' and be a "WARRIOR"!
Hujan pun masih tidak berhenti. Malam ni bergerak ke medan perang!! Hiyaarrrgghh!

 
Last advice : I can't spell S_CCESS without U. U refers to Allah. We cant get everything in this world without HIS will. Do your best and let Allah do the rest! All the best, sahabat-sahabat!! Bittaufiq wannajah!

Jumpa tahun depan! :P

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...